On the occasion of the 25th anniversary of the publication of Jean-François Lyotard’s La condition postmoderne (1979), and of the publication of the Catalan version of this founding work, Àngel Castiñeira reflects on postmodernism. He considers that, from a chronological point of view, it is the last movement that has sought to become a diagnosis of the epoch and has questioned the unfulfilled or failed promises of modernity.
This article forms part of issue 21 of the IDEES magazine, “(Re)pensar l’educació”, published in print format on January/March 2004. The PDF article is available to download in Catalan below.


Àngel Castiñeira
Àngel Castiñeira Fernández és director de la Càtedra de Lideratges i professor del Deptartament de Societat, Política i Sostenibilitat d’ESADE. És Doctor i llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, i s’ha especialitzat en filosofia social i política, així com en pensament geopolític, ètica aplicada i valors, canvis de l’entorn social i cultural i governança democràtica. Va ser director del Centre d’Estudis de Temes Contemporanis durant el període 1998-2004. De les seves publicacions, en destaquen Catalunya com a projecte (2001); Societat civil i estat del benestar (2002); Catalunya, reptes ètics (2006) i Immigració a estats plurinacionals: el cas de Catalunya (2007).