25.06.2020, 12h
Centre d'Estudis de Temes Contemporanis
Durant els dies més durs de la pandèmia, governs estatals, regionals i subestatals d’arreu del món van marcar perfil propi davant les recomanacions, declaracions i instruccions dels seus respectius governs centrals i federals. Des de les declaracions dels governadors de Nova York i Califòrnia a l’estratègia seguida per la regió italiana del Veneto, passant per les reclamacions especials de les Illes Balears i les Canàries, o la posició del govern d’Escòcia davant l’executiu britànic i Catalunya davant de Madrid, governs i entitats subestals han tingut una veu emergent, independentment del nivell de descentralització dels seus respectius països.
El paper dels ens subestatals en la prestació de serveis com la sanitat o els serveis socials els ha posat en primera línia davant la lluita contra la COVID-19, però no menys important serà el seu paper immediat, ja que moltes tenen competències en àmbits com la dinamització econòmica, turística i cultural.
Centralització o descentralització: quina estratègia funciona millor contra la pandèmia? Com reaccionen els sistemes polítics federals davant d’una emergència com la pandèmia de la COVID-19? Quines bones pràctiques podem aprendre de països federals i descentralitzats? Les relacions intergovernamentals juguen un rol important a l’hora de fer front a aquesta crisi? La COVID-19 provocarà una re-centralització a les federacions i en els sistemes polítics descentralitzats?
En aquest debat online, coorganitzat pel Centre d’Estudis de Temes Contemporanis i el Diplocat, els experts/es Nicola McEwen, Francesco Palermo, Mireia Grau i Johanna Schabel analitzaran el rol dels territoris i les entitats sub-estatals en la construcció del futur post COVID-19, tant en l’àmbit europeu com en l’àmbit global, amb la moderació del politòleg Marc Sanjaume.
La sessió forma part del cicle de debats sobre l’impacte de la COVID-19, que el Centre d’Estudis de Temes Contemporanis va posar en marxa fa un mes, juntament amb el CADS i el Departament de la Vicepresidència, Economia i Hisenda, per reflexionar sobre l’impacte de la pandèmia del coronavirus en les nostres societats.
Ponents:
Moderador:
Benvinguda:
La sessió, que es farà íntegrament en anglès, està organitzada conjuntament amb el Diplocat i forma part de la iniciativa Diplocat Digital Talks.